12 okt. 2019 The Coach - Het nieuwe event voor trainers en coaches
  • Overige
  • Algemeen
  • Niveau 3

PROGRAMMA 12 OKTOBER 2019

08.45 – 09.15 uur

Inloop en aanmelding

09.15 – 09.45 uur

Aftrap in grote sporthal

09.45 – 11.15 uur

Workshop ronde 1

11.15 – 11.30 uur

Korte pauze

11.30 – 13.00 uur

Workshop ronde 2

13.00 – 14.00 uur

Lunch (inclusief)

14.00 – 15.30 uur

Workshop ronde 3

15.30 – 16.30 uur

Afsluiting / hapje / drankje

16.30 uur

Einde programma

INFO WORKSHOPS

Positief kijken naar negatief gedrag (docent Ellen Dijkstra)
“Zij praat steeds door de uitleg heen en weet dan daarna niet wat ze moet doen”
“Hij verstoort het hele groepje” “Zij is zoooo druk!”  
“Hij is zo stil, ik ben bang dat ik ‘m vergeet” (Hij en zij is willekeuring gebruikt)

Bovenstaande voorbeelden zijn niet zoals in de titel positief bekeken, maar vast heel herkenbaar.
Boosheid, slechte luisterhouding, matige concentratie en moeilijke motivatie zijn bij individuen in alle groepen wel in meer of mindere mate te vinden.  

In deze workshop gaat we aan de slag met achtergronden van negatief gedrag. Waar komt dit vandaan? 

Door gedrag beter te begrijpen wordt het makkelijker om op een positieve manier grenzen, verwachtingen en doelen te stellen. De interventies die je doet om gedrag bij te sturen kun je na deze workshop beter “op maat” maken waardoor het effect blijvender en groter wordt.
Van streng naar consequent, van boos naar duidelijk, van politieagent naar trainer…. Soms een klein verschil, maar met een groot effect! We gaan zorgen dat je samen met je groep kan werken naar een positief sportklimaat.

Talentvolle kinderen leren leren! (docent Ellen Dijkstra)
Leren lijkt vanzelf te gaan, of moet je dat leren?

Wanneer je talentvol bent, gaan veel dingen ogenschijnlijk vanzelf. Iemand doet iets voor of verteld iets en je doet het na. Dit lukt en gaat goed. Superfijn! Veters strikken, leren fietsen, huppelen allemaal dingen die motorisch talentvolle kinderen zonder veel vallen en opstaan aanleren.  

Laat dat vallen en opstaan nou het belangrijkste onderdeel van het leren zijn.  En dat heb je dan net weer niet geleerd…  

Als je veel vanzelf kan, leer je te weinig vaardigheden aan die je kunt inzetten als het even niet lukt. Dit kan tot boosheid ,faalangst en frustratie en zelfs opgeven leiden. Ook weten deze kinderen  soms helemaal niet dat je van leren beter kunt worden. Sommige kinderen zijn gaandeweg gaan leven in een wereld van “ik kan het of ik kan het niet”.

In deze workshop bekijken we een aantal executieve functies die een grote rol spelen bij leren leren. We geven kinderen het plezier in leren terug. Je zult zien dat kinderen grip krijgen op hun eigen leerproces en oprecht trots kunnen zijn wanneer ze er hard voor hebben gewerkt.

De 7 spelregels voor voeding bij sport (docent Esther van Etten) 
In het dagelijkse leven lopen jonge sporters tegen veel voedingsuitdagingen en verleidingen aan. Van sportkantine tot eten onderweg naar training. Wat zijn goede keuzes en hoe kun je die makkelijk in de praktijk toepassen?  Iedereen van ouder tot coach of begeleider heeft een rol in deze bewustwordingsfase. Welke spelregel neem jij mee naar huis?

De jonge topsporter groeit. Hoe belangrijk is voeding bij jonge topsporters? (docent Esther van Etten)
Esther neemt jullie mee in haar Food Performance plan voor jonge topsporters.

Esther van Etten is sportdiëtist. Haar passie voor sporten en voeding ontwikkelde zij al op jonge leeftijd. Als Nederlands ex-kampioene sportaerobics (KNGU) leerde zij het belang van een optimale voeding in combinatie met topsport kennen.  

Voeding bij jeugdsporters is haar specialiteit. Esther: “Werken met jonge topsporters is het leukste dat er is”. Esther heeft gewerkt op de jeugdopleidingen van voetbalclub AZ en FC Volendam, Lesgegeven bij voetbalclub Ajax, academie voor theater en dans, nationale ballet academie en RTC triatlon.  

Ik zie ik zie wat jij niet ziet! (docent Nathalie Jans) 
- Anders kijken naar je sporter –

Pff zij is weer te laat – Wat goed dat je op haar gewacht hebt!
Ze is te gevoelig – Wat tof dat jij accepteert zoals ze is.
Hij maakt altijd fouten – Wat knap dat je hem laat leren van zijn eigen fouten.  

Ieder kind is uniek! Een uitspraak welke vaak gezegd wordt, toch proberen we al onze sporters hetzelfde aan te leren. Ieder kind heeft een eigen gezin van herkomst en eigen normen en waardes meegekregen. Ofwel een uniek karakter in combinatie met gevoelens en emoties. Ook in de gymzaal spelen die een grote rol. Dergelijke vragen welke in de turnhal kunnen opkomen zijn bijvoorbeeld? Doe ik het wel goed genoeg? Heb ik mijn eigen lat wel hoog genoeg gelegd en het kan altijd beter. Ofwel, het bekende perfectionisme. Angsten om fouten te maken en hierdoor mentale blokkeringen krijgen. Hoe ga ik hier als trainer mee om? Hoe kan ik anders naar deze kinderen/jongeren kijken? Wat kun je aan het lichaam van je sporter zien? Daar gaan we in deze workshop mee aan de slag. Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn gymnast in eerste instantie plezier heeft in de sport die hij/zij uitoefent, wel de gestelde doelen behaald, maar zo min mogelijk lijdt onder de druk van buiten af. Een ontspannen kind in de zaal, hoe ziet dat er uit?

Wie ben ik als trainer en hoe sta ik voor de groep? (docent Nathalie Jans) 
Ik ben ook maar een mens! Iedere trainer heeft ook een leven buiten de gymzaal, al denken sommige jonge sporters van niet. Stress is een veel voorkomend fenomeen, al jaren lang, echter wordt dit nu meer bespreekbaar gemaakt. Al is dat voor velen nog lastig te ervaren, wat ik vaak van trainers hoor is: als ik in de zaal bezig ben, dan ben ik er volledig voor de groep, ik sta weinig bij mijzelf stil. We vragen van de groep geconcentreerd te zijn tijdens het uitvoeren van bepaalde elementen, ook jij als train(st)er is het van belang om jezelf enigszins ontspannen te voelen of in ieder geval bewust te zijn dat je ontspannen kan zijn. In deze workshop krijg je geen theorie of kennis over de gymnast, maar juist wel over jezelf. Wie ben ik? Wat maakt dat ik (gepassioneerd) met dit werk bezig ben? Wat voel ik en in hoeverre ben ik mij bewust van mijzelf? Waar liggen mijn grenzen en ga ik mijn grenzen over? Als ik iets voel/ervaar, hoe breng ik dat over op de ander?

Stresslab, van stress naar succes (docent Paul Timmers)
Welkom bij het stresslab, ga jij de uitdaging aan?

Wij laten zien wat stress betekent voor jouw eigen functioneren en dat van de sporter. In ons lab simuleren we situaties en leren we hoe je stress op een positieve manier kunt inzetten om prestaties te verbeteren.

Na deze training kijk jij anders tegen stress situaties aan.

UltimateInstability - Bereid je lichaam voor op onvoorspelbare situaties (docent Nathalie Jeras) 
Waarom trainen we vaak op een voorspelbare manier, met zo veel mogelijk controle, het aantal herhalingen en sets van tevoren al vastgelegd, terwijl de meest cruciale situaties in sport plotseling en onverwachts gebeuren? Zeker binnen het turnen, waar een kleine verandering binnen een beweging grote gevolgen kan hebben, zou het mooi zijn wanneer het lichaam zich op alle onvoorspelbare situaties kan aanpassen. Tijdens deze workshop leer je om instabiliteit en verstoringen in te zetten als tool om bewegingen en prestaties te optimaliseren.

We zijn gewend om alle losse onderdelen geïsoleerd te trainen en van hieruit naar het geheel te werken. Een beweging binnen een complex systeem zoals het menselijk lichaam werkt echter anders. Laat je inspireren en leer hoe je instabiliteit en verstoring kunt inzetten om het motorische leerproces te stimuleren, de belastbaarheid te vergroten en je turners uit te dagen!  

UltimateInstability - Instabiliteit als tool om met motorisch leerproces te stimuleren (docent Nathalie Jeras)  
We zijn gewend om alle losse onderdelen geïsoleerd te trainen en van hieruit naar het geheel te werken. Een beweging binnen een complex systeem zoals het menselijk lichaam werkt echter anders. Laat je inspireren en leer hoe je instabiliteit en verstoring kunt inzetten om het motorische leerproces te stimuleren, de belastbaarheid te vergroten en je turners uit te dagen!  

We gaan dieper in op het inzetten van instabiliteit en verstoringen binnen sportspecifieke krachttraining. Verschillende oefenvormen en variaties binnen sportspecifieke krachttraining voor het turnen worden besproken en ervaren. Er wordt middels theorie en praktijk gebrainstormd over het toepassen van instabiliteit en verstoringen binnen sportspecifieke krachttraining voor het turnen.

Omgaan met de verschillen tussen jongens en meisjes (docent Henno Oldenbeuving)
Jongens zijn geen meisjes en andersom, maar ze zitten wel samen op de club. Hoe ga je daar goed mee om? Wat moet je weten om het goed te begrijpen? In deze inspiratiesessies gaan we dieper in op dit specifieke onderwerp. Jongentjes praten minder makkelijk. Hoe lukt het je dan toch om hen te laten praten over zichzelf in de toch al zo verbale tijd? Hoe sluit je meer aan op kinderen met een jongensachtige- of meisjesachtige leerstijl. Is samenwerken belangrijker dan competitie? Hoe ga je om met die druk bewegende jongen, die eigenlijk normaal ‘jongensgedrag' vertoont? Hoe zorg je dat complimenten aankomen bij je kind?

Motivatie en talentontwikkeling (docent Henno Oldenbeuving)
Hoe benut je de verschillen tussen kinderen als het gaat om motivatie en talentontwikkeling? Hoe haal je het optimale uit de potentie? Talentontwikkeling lijkt steeds meer een thema van deze tijd, maar hoe laat je de kinderen ontwikkelen in een veranderende maatschappij waarin ze vooral met elkaar vergeleken worden? Motivatie is geen vanzelfsprekendheid, maar wordt wel verwacht. Wat mag je gezien de breinontwikkeling in deze leeftijd verwachten? Motivatie- en talentontwikkelingstheorieën worden uitgelegd aan de hand van actuele voorbeelden.

Lesgeven volgens de laatste pedagogische inzichten, wat betekent dat eigenlijk in de praktijk? (docent Silvia Bos)
In deze interactieve workshop neem ik je mee in het ontstaan van de pedagogische visie, maar voornamelijk wat kan jij hiermee als trainer in de praktijk.
Je kunt rekenen op veel interactie met andere trainers en we bespreken veel praktijksituaties.

Effectief complimenten geven / omgang met ouders (docent Silvia Bos)
Hoe geef je nu eigenlijk een goed compliment en wat is daar het effect van?
Ouders krijg je er gratis bij, dat kan best lastig zijn... Hoe ga je daar mee om?
In deze interactieve workshop krijg je van mij, maar ook van de mede-trainers handige en werkbare tips, doel is leren van en met elkaar.

Inschrijven:
Er kan alleen ingeschreven worden voor de hele dag. Kies 1 workshop per ronde (in totaal max. 3 workshops).
Het is toegankelijk voor zowel niveau 3 als niveau 4 licentiehouders. Inclusief lunch.

Turquoise-balkje-Inschrijven-klein.png#asset:7760     Inschrijven is mogelijk tot 30 september!

Data

12 okt. 2019

08.45 t/m 16.30 uur

Niveau: Niveau 3
Licentieverlenging: 8 punten
Discipline(s):
- Algemeen

Locatie
Sporthal ALO
Dokter Meurerlaan 8
1067 SM
Amsterdam
Routebeschrijving

Kosten:
Geen lid: €110,00
Lid met verlopen licentie: €99,00
Lid met geldige licentie: €85,00

Carpool lijsten

D. Colle

Leiden

Zoeken
Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×